lørdag, januar 31, 2009

Reflektert og fornuftig??



Er i det nostalgiske og tankefulle hjørnet idag og vil gjerne skrive noe fornuftig på bloggen. Blir ofte en del svada her inne fordi jeg ofte er lite reklektert, småstressa, distre og har mye annet jeg BURDE ha gjort. Så ender det med at jeg finner noe vakker inspirasjon eller legger ut noen lekre bilder. Jeg vet jo at det fenger bloggverdenen og det fenger meg også. Men ofte når jeg er ute på en liten bloggrunde blir jeg mektig imponert over alle de flotte og reflekterte husmødrene som finnes rundt omkring. Så mange fornuftige og forseggjorte blogger. Ikke bare har de et vakkert hjem, men også herlige barn, slik som meg selvfølgelig, men bloggen oser av klokskap og fonuft. Og de viser at de virkelig brenner for det de driver med, og det er jo alt fra interiør, scrapping, matlaging, blomster og planter, maling(av gamle møbler), ommøblering, sying og da spseielt Tildaèr som er så in for tiden. Herlig er de også. Og jeg kunne fortsatt i det uendelige. Det er iallfall mange som imponerer med sitt pågangsmot og ikke minst entusiasme.

En av dem som imponerer meg er http://putitinabox.blogspot.com/ som til tross for at hun har 2 uker!! til termin, stadig imponerer meg med alt det vakre hun lager. For en flink jente:) Ønsker henne samtidig lykke til med den kommende fødsel og gleder meg til å se den lille gutten på plass i "Put-it-in-a-box hjemmet";)

Har selvfølgelig mange andre favoritter her inne og skulle gjerne kommet med personlig skryt til dere alle sammen. For en verden dette er! Kjempe glad for at jeg valgte og begynne å blogge. Mange av de jeg følger her er folk jeg har fulgt i mange år først inne på Nybakt Mamma under hus & hjem selvfølgelig;) også videre her. Ellers har jeg bloggere som er tidligere klassevenniner og venner fra andre steder jeg har bodd. Det er jo ekstra morsomt med `kjent folk` og at man kan følge med på hva de driver med. Holder ikke bare med Facebook, jeg vil gjerne ha det enda mer personlig;) hehe. Men fra spøk til alvor.....

Da vi satte igang prosessen med det å kjøpe tomt og bygge hus var vi egentlig ganske åpen for hvilken stil og hvordan det skulle bli. Og vi kikket på utrolig mange hus. Kinavipp, stort hvitt hus og ofte stor grunneflate er alltid noe som har fenget meg, men det har ligget langt inn for jeg har alltid følt at det har hørt til rikfolk å få slike hus. Men hvor feil kan man ta... Ikke mye rikfolk her i går`n men kinavipp skal de ha. Så etter å ha sett på mange ulike stil arter... dere aner ikke så jeg kan gi dere en smakebit -







Mye fine hus men vi hadde liksom ikke funnet DET huset! Og verste av alt er at Hvalstad huset så vi ikke på engang. Det har et utrolig dårlig bilde og fenger ikke i hele tatt... hvem kan gjette at dette huset -



Virkelig er så vakkert -








Og det skal vi gjøre noe med. Så fort det har blitt litt orden her skal vi etter avtale sende over noen bilder som Blink skal publisere. Så dette huset kan få litt god reklame å da vil kansje flere få lyst til å bygge det? Oppfordrer samtidig alle Blink-Hus eiere til å joine Blink gruppen på facebook, for litt felles erfaring. Tilbake til byggestil falt vi altså på Hvalstad til slutt. Kinavipp er som sagt noe jeg alltid har vært begeistret for. Det er utrolig nydelig og jeg merker meg det uansett hvor jeg er. Rundt omkring ligger det mange vakre hus med kinavipp, og den `gjør` virkelig huset.

Såkalt Kinavipp, eller utsvaiet tak ble mye benyttet i dansk og nordtysk arkitektur på slutten av 1700 tallet bla av dne danske arkitekten C.F. Hansen. Arkitekt H.C. Lind var en av de første som benyttet denne løsningen i Norge i begynnelsen av 1800 tallet. Moten har forøvrig røtter i barokken og finnes på en rekke erverdige bygg rundt om i Norge. Bla.

Herregård i Larvik



Yttersø gård, også ved larvik



Langestrand Kirke



Ble dette reflektert og fornuftig da??? ufornuftig langt vil jeg si. Håper noen har tid til å lese;) Ønsker alle sammen en flott helg. Jeg har arbeidshelg men det gjør ingenting da jeg stort sett koser meg på jobb.

Til slutt må jeg legge til en liten Link, som tilhører et Hus Firma som virkelig har gjort seg flid med hjemmesiden. Den ER smakfull... verdt en titt, spesielt for de som liker det herskapelige, nostalgiske og detaljerte.
http://www.arkenhus.com/?pid=4.11

2 kommentarer:

Jorid sa...

D der va reflektert ja ;-) Gadd og les det å, å det virka som en spennende prosess å bygg hus ! Håpe vi å en gang kan få den muligheten ! :-)

ha ei fin helg Cathrine !
klem Jorid!

Bine sa...

Oi, det var virkelig stor forskjell på katalog-Hvalstad og deres Hvalstad!
Kinavipp er flott ja! Og se der ja, der lærte jeg faktisk litt om det og, hehe.

Åh... for en link da.. Får så lyst til å bygge jeg altså! (Har forresten kanskje fått med meg William på det, men ikke med det første. Først kjøpe, så når vi har bedre råd og virkelig kan slå på stortromma - da! Da skal Binemor få viljen sin, hehehe!)

Ha ei super helg! Og bare si fra om jeg skal prøve å forklare deg html koden :-)